Pages

11/5/11

Detik

Aku tak rasa yang aku layak bicara tentangnya masa. Kerna aku akui yang acap kali masa ku terbuang. tak terkawal. Terbazir tanpa makna. Bukan tak pernah tak ditepatinya masa. dan bukan sekali ia berlaku. Tapi biarlah cuba aku bicara sedikit tentang nya waktu. Dan aku rasa tulis ini lebihnya memberi ingat diri sendiri bilamana disusur ayatnya di kemudian hari. Bila disumpah oleh tuhan dalam ayat yang rata-rata nya antara kita sedia maklum, sudah pasti bukan calang benda yang disumpahkan itu. Demi masa. yang mana insan itu sering kerugian. Masa. Usia. Tenung kembali. 


Rugikah aku?


22. Bukan lagi belasan. Mencecah puluhan sudahnya. Apa manafaat setiap usaian tahun telah diberi pada sejagat? Dikata. waktu muda waktu segala bisa dicanang. Segala apa boleh dibuat. orang dulu. Bisa saja dia membuka kota gah. Membebas dari empayar kebal. Yang satu lain, bisa saja menghayun bilah menempur musuh. Ada yg cuma berbekal lastik getah tapi sanggup menjejak medan. Yang lain lagi, difaham hafal ribuan kalimah, dibelek baca segala kitab, diingat lantas menjadi ilmuan terbilang. Bisa saja pula yg satu lagi mendebat nya raja. dikata lagi. Beri aku 10 pemuda nescaya mampu ku gempar dunia. Sudah. Itu bukti yang usia muda dikata permata. Kudrat keringat darah gelegak. Segala dihajat boleh dilaku. Hanya percaya ataunya tidak. Atau kisah atau buat tak endah. 


Di takuk ini, sudah yang lain mengecap suatu. Tapi aku? Bercermin selalu perlunya diri. Mampukah jadi rijal itu? Bercermin dulu perlunya mesti. Bukan calangan yang mampu berlaku dewata. Bukan picisan yang menggegar langit. Bukan yang kusam menggoncang dunia. Sematkan dada dengan segala. Lihat cermat isi semesta dunia. Belajar dari semua yang ada. Hargai setiap yang dilalu. Buat sempadan andai terlajak dan ambil panduan segala satu. Kejar matlamat SANA yg kekal mutlak, kan diberi mudah segala di SINI. Memang banyak kurangnya lagi marhaen ini, tapi dicuba menjadi yang lebih dari hari semalam. Cuba tidak menjadi yang rugi itu. Andai yg nampak jalan dilalu tersasar, yang dilaku tak serupa bicara, yang terbuat tidaknya patut, betulkan ia sekadar ada. 


Pesan ringkas. Singkap kembali. Hidup. Apa ertinya. Untuk siapa. Apa perlu. Setiap laku. Apa niat. Untuk siapa. Yang mortal? Atau yang Esa? Ingat mati. Kerna ia pasti. Apa dilaku kan ditinggal kenang. Andai dilupa insan, tidak mungkin segala itu dilupa Dia. Kan dihitung di neraca SANA. Senget mana penimbang itu? Rasanya sendiri lebih tahunya.


Jadi yang mana? Janganlah jadi si rugi itu.

No comments: