Pages

5/1/12

Remeh

Aku kembali menekan kekunci. Kerana ia tak pernah lari. Lincah jari-jemari menari-nari. Manakala papan putih di depan menghadap mematerialkan segala yang berlegar. Kadangkala dia meneman kala tiada siapa yang dirasa mahu mendengar. Dia seolah yang mendengar rapi segala yang mahu diujar. Dia tahu cerita dulu. Dia tahu cerita kini. Dan sudah pasti Dia tahu cerita nanti. Dia tahu siapa ini yang kini. Dia tahu siapa ini yang pernah. Dan Dia tahu siapa yang ini yang akan jadi. Semakin hampir dengannya masa, semakin kadang terasa lompong. Di sisi keliling manusia hebat. Seolah jadi kerikil dirincih. Ini merintih lagi. Merintih laku benak. Ulang kali melaku. Bosan. Pegangnya pudar. Genggamnya letih. Derap derai tersentak menyujud. Sampai bila mahunya begitu? Kadang terasa. Adakah aku ini hanya cuba menggenggam logamaya? 

Aku tahu aku yang terpesong. Kerana jalannya lurus. Aku tahu aku yang tergelincir. Walau jalannya lebar. Aku tahu aku yang berganjak. Kerana Dia tetap di situ. 

No comments: